Het universele bod voor zoekresultaten van Google voor plaatsing en kan worden beïnvloed door klikken

Gary Illyes legde uit waarom featured snippets soms bovenaan verschijnen, of misschien nieuwsartikelen, of afbeeldingen, video’s enzovoort. Kortom, elk van deze verticale indexen biedt op zijn positie binnen de belangrijkste webresultaten. En hoe besluit Google om afbeeldingen versus nieuws versus video’s te tonen? Illyes zei dat Google ziet waar gebruikers op klikken en als, voor een specifieke zoekopdracht, meer gebruikers op meer afbeeldingen klikken, Google weet dat gebruikers de afbeeldingencarrousel willen zien in plaats van een nieuwscarrousel.

Een waarschuwing: dit betekent niet dat Google specifieke en individuele documenten, afbeeldingen, webresultaten, enz. rangschikt op basis van klikgegevens. Welk universeel element Google in de webresultaten mag weergeven, kan echter worden beïnvloed door klikken. Google gebruikt dus geen klikgegevens om een ​​specifieke afbeelding of een specifieke video of een specifieke webpagina te rangschikken, maar kan wel klikgegevens gebruiken om bijvoorbeeld de afbeeldingscarrouselbox hier of daar op de pagina met webresultaten weer te geven.

Indexen bieden op posities in de zoekresultaten

In de podcast zei Illyes dat Google een score toekent aan elk resultaat dat het voor rankings vindt. Vervolgens verdeelt het die score over elke index. Met index bedoelt hij niet alleen de webindex, maar ook afbeeldingen, video’s, nieuws, enz.

Illyes zei toen dat Google “alle resultaten die uit alle verschillende indexen naar voren kwamen, zal nemen en proberen ze met elkaar te vermengen”, in wat we kennen als Universal Search. Elk van deze elementen of indexen “biedt op hun gewenste posities” op de pagina met zoekresultaten. Dus, featured snippets bieden op zijn positie, afbeeldingencarrousels bieden op zijn positie, video’s, enzovoort.

Sommige elementen kunnen “ook zeggen dat ik geen tweede positie, of derde positie, of vierde positie, enzovoort wil. Ik wil alleen de eerste positie’, legde Gary uit. Google heeft ook “voorkeursposities voor sommige dingen, zoals bijvoorbeeld de videoresultaten”, legde hij uit.

Sommige functies, zoals gerelateerde resultaten, worden altijd onderaan weergegeven. Dus die functies kunnen aangeven dat ze de onderste positie willen.

John Mueller van Google vroeg vervolgens aan Illyes: “Dus het is bijna alsof al deze verschillende indexen, of soort inhoud, hun eigen zoekmachine hebben en eigenlijk zeggen ze: ‘mijn resultaat is als superrelevant, of soort van relevant.’ En dan is er een superzoekmachine bovenop al deze zoekmachines die ze allemaal samenvoegt? “Technisch gezien wel”, antwoordde Illyes.

Klikken beïnvloeden de functies die worden weergegeven in de zoekresultaten

Vervolgens legde Illyes uit dat Google leert welke functie voor welke zoekopdracht moet worden weergegeven op basis van wat zoekers op klikken en willen zien.

“Hoe herken je of we afbeeldingen of video’s moeten tonen? Of dat? Is het net zoiets als video zoeken?” vroeg Mueller aan Illyes.

“We leren het,” antwoordde Illyes, “Dus, zoals wanneer je naar iets zoekt, iets dat normaal geen afbeeldingen of video’s heeft, en je tikt op het tabblad afbeeldingen op de resultatenpagina. Dan leer je Google in wezen dat er een willekeurige persoon was die afbeeldingen wilde voor deze specifieke zoekopdracht. En als er genoeg gebruikers zijn die dat doen, dan leer je Google in wezen dat die zoekopdracht afbeeldingen of video’s of wat dan ook verdient.’

Gewoon een redactionele herinnering dat dit niet is hoe Google individuele resultaten in de zoekresultaten rangschikt, maar hoe Google bepaalt welke functies (d.w.z. beeldcarrousel versus nieuwscarrousel) op welke positie in de interface met zoekresultaten moeten worden weergegeven.