Stroomlijning van uw contentbeheerproces: Hoe het makkelijker en efficiënter kan
Contentbeheer is een van de belangrijkste aspecten van het runnen van een succesvol bedrijf, omdat het het verschil kan betekenen tussen een succesvolle website en een die voortdurend wordt overspoeld met fouten. Het stroomlijnen van uw content management proces kan helpen om het makkelijker en efficiënter te maken voor u en uw team.
Door de juiste tools te gebruiken, kunt u tijd, geld en middelen besparen en toch de best mogelijke content creëren. In dit artikel gaan we in op de verschillende manieren waarop u uw contentmanagementproces kunt stroomlijnen om het gemakkelijker en efficiënter te maken, van inzicht in de basisprincipes van contentmanagement tot het gebruik van automatiseringstools. Met de juiste aanpak kunt u uw contentbeheerproces soepeler en effectiever maken, dus laten we beginnen!
Inzicht in de grondbeginselen van content management
Voordat u kunt gaan kijken naar manieren om uw content management proces te stroomlijnen, moet u een basiskennis hebben van hoe het content management van uw website werkt. Het eerste wat u moet begrijpen is het verschil tussen de verschillende soorten contentbeheer. In sommige gevallen gebruikt u meer dan één type tegelijk.
– Redactionele kalenders – Telkens wanneer u nieuwe content creëert, moet u iemand aanwijzen om deze te schrijven. Met redactionele kalenders kunt u bijhouden wie verantwoordelijk is voor elk stuk content op uw website. Dit kan binnen een content management systeem (CMS) of binnen een redactionele kalender applicatie.
– Artikelbeheer – Zoals u al weet, bevat de content van uw website veel verschillende soorten content, zoals artikelen en blogberichten. Artikelbeheer is waar die content wordt georganiseerd en opgeslagen. U moet een artikelbeheersysteem gebruiken om bij te houden welke artikelen zijn gepubliceerd en welke niet.
– Zoekmachine optimalisatie – Met SEO wordt de gehele content van uw website geoptimaliseerd voor de verschillende zoekmachines. De meeste CMS-en hebben ingebouwde SEO-tools, maar zo niet, dan kunt u uw SEO-processen instellen en beheren binnen een SEO-managementsysteem.
– Web content management – Het laatste waar u aandacht aan moet besteden zijn de visuele elementen van uw website, de afbeeldingen en video’s die het grootste deel van uw content vormen. Visuele content management systemen helpen u om al deze elementen bij te houden.
Inzicht in het belang van content management
De meest voor de hand liggende reden om content management te gebruiken is om u te helpen alle content van uw website bij te houden. Als u niet weet wat er op uw website staat, hoe weet u dan of nieuwe content effectief is? Of, als u niet weet wie verantwoordelijk is voor het creëren van nieuwe content, hoe weet u dan aan wie u nieuwe taken moet toewijzen? Het liefste zou u willen sparren met iemand, maar u kent niemand die zich hierin verdiept. Wat dacht u in dat geval om een gesprek aan te gaan met Crossphase? Zij zullen u adviseren over het stroomlijnen van het contentbeheer.
Uw content management proces zal u ook helpen de effectiviteit van uw content te monitoren. U kunt verschillende tools gebruiken om te meten of de content van uw website effectief is of dat u deze verder moet verbeteren. Een andere belangrijke reden om een contentmanagementsysteem te gebruiken is het bijhouden van uw workflow en de verschillende stappen waaruit uw contentcreatieproces bestaat. Dit kan u helpen uw processen te optimaliseren en alles zo efficiënt mogelijk te houden, zodat u tijd overhoudt om u op andere aspecten van uw bedrijf te richten.
Automatiseringstools gebruiken om contentbeheer te stroomlijnen
Automatisering kan een geweldige manier zijn om uw contentbeheerproces te stroomlijnen. Enkele van de meest populaire content management automatiseringstools zijn Hubstaff, Processhub en Wrike. Deze tools kunnen u helpen bij het automatiseren van contentbeheerprocessen zoals het beheren van uw workflow, het beheren van uw content en meer. Ze kunnen je ook helpen om de effectiviteit van je content bij te houden. Met deze tools kunt u tracking metrics instellen die het succespercentage van uw content bijhouden en u inzicht geven in hoe u uw content kunt verbeteren.
Een content management systeem opzetten
Een content management systeem is de plek waar je je geschreven content opslaat, je artikelen organiseert en je workflow beheert. De populairste CMS’en zijn WordPress, Drupal en Joomla, maar er zijn er nog veel meer. Naast het opslaan van uw content kunt u met een goed content management systeem ook de effectiviteit van uw content bijhouden. Zo kunt u bijhouden hoe succesvol uw content is en hoe u deze verder kunt verbeteren.
Een workflow opzetten
Een workflow is in wezen een reeks instructies die u kunt gebruiken om nieuwe content te creëren. U kunt de workflowfuncties van een contentmanagementsysteem gebruiken om een workflow te creëren waarmee u nieuwe content kunt maken. Deze workflow moet de verschillende stappen bevatten waaruit het proces bestaat, zoals wanneer en waar u de content maakt, wie de content maakt enzovoort.
Het opzetten van contentsjablonen
Wanneer u nieuwe content voor uw website maakt, hoeft u niet elke keer opnieuw content te maken. In plaats daarvan kunt u contentsjablonen gebruiken om u te helpen efficiënter content te maken. Een contentsjabloon is gewoon een of meer contentelementen die u kunt gebruiken om nieuwe content te maken. U kunt bijvoorbeeld een sjabloon voor blogberichten gebruiken om nieuwe blogberichten te maken.
Gebruik van contentmarketingtools
Als het gaat om contentmarketing zijn er veel verschillende gebieden waarop u zich kunt richten, waaronder het opbouwen van een lijst met abonnees voor uw e-mails, het maken van boeiende blogberichten en het vergroten van uw sociale aanwezigheid. Bij deze gebieden kun je verschillende tools gebruiken om je te helpen met contentmarketing, zoals Hootsuite, Sprout Social en Buffer. Door deze tools te combineren met een contentmanagementsysteem kun je je contentmarketingprocessen, zoals het versturen van e-mails, automatiseren.
Content optimalisatie automatiseren
Als je het meeste uit je blogberichten wilt halen, moet je ervoor zorgen dat ze goed geoptimaliseerd zijn. Een gemakkelijke manier om dit te doen is om een SEO en SEM tool te gebruiken om je te helpen met content optimalisatie. Met SEO kun je verschillende SEO-metrieken instellen die je helpen je content te optimaliseren voor de verschillende zoekmachines. Met SEM wordt uw content geoptimaliseerd voor de gebruikerservaring van de zoeker, zodat deze op een beknopte manier alle informatie krijgt die hij nodig heeft.
Een goedkeuringsproces voor content creëren
Als u effectievere content wilt creëren, zult u content moeten creëren die door een contentmanager wordt goedgekeurd. Dit kan u helpen om effectievere content te produceren, omdat de manager controleert of de content van hoge kwaliteit is. U kunt binnen uw content management systeem een goedkeuringsproces voor content creëren. Dit kunt u doen door een goedkeuringsproces voor content te creëren waarin de contentmanagers en contentmakers worden genoemd die verantwoordelijk zijn voor het beheer van het proces.
Het succes van contentbeheer meten
Om het succes van uw contentmanagementsysteem te meten, zult u het succespercentage van uw content willen bijhouden. Hiervoor kunt u verschillende tools gebruiken, zoals SEMrush, om u te helpen het succes van uw content te meten. U kunt het succes van uw contentmanagementsysteem ook bijhouden met behulp van de analysetool van een contentmanagementsysteem. Met deze tools kunt u verschillende aspecten van uw content volgen, zoals hoe effectief uw content is, hoe vaak deze is bekeken en hoe vaak deze is gedeeld.