De Workday/Amazon-saga roept serieuze vragen op over HCM

Op 27 juli, nadat het verhaal was uitgelekt, verklaarde Workday in een blogpost dat de twee bedrijven onderling waren overeengekomen om de implementatie van hun HCM bij Amazon 18 maanden geleden stop te zetten. Als we alleen naar de tijdlijn kijken, betekent dit dat Amazon, slechts twee jaar nadat het begon met de implementatie van Workday, ermee stopte. Ervan uitgaande dat Amazon wachtte tot Workday op AWS was voordat hij de implementatie opvoerde, zou de tijd die het besteedde aan het gebruik van Workday veel korter kunnen zijn.

Zou het een kostenkwestie kunnen zijn? Net als bij andere SaaS-producten, wordt Workday gelicentieerd per werknemer. Een aanzienlijk deel van de activiteiten van Amazon wordt ondersteund door de gig-economie. En er is een correlatie tussen elke gig-werker die in het systeem is geregistreerd en de abonnementskosten van Workday.

Voorbij de eigendomskosten

Maar als we kijken naar Amazon zelf, de manier waarop het personeel en de gigwerkers die het inhuurt, behandelt, wordt al een aantal jaren onder de loep genomen. Heeft dit de beslissing van Workday om zich te distantiƫren aangewakkerd? Workday wil immers dat mensen weten dat haar producten worden gebruikt door de grootste bedrijven ter wereld. Je zou hopen dat deze organisaties om hun medewerkers geven.

In 2015 publiceerde The New York Times Inside Amazon, een artikel dat een cultuur van angst, achterbakse en datagestuurde prestatiebeoordelingen illustreert die rechtstreeks verband hielden met de jaarlijkse personeelsverminderingen bij Amazon. Een van de Amazon-arbeiders die voor haar stervende vader zorgde, vertelde The New York Times: “Als je niet alles kunt geven, 80 uur per week, zien ze dat als een grote zwakte.”

In maart diende AWS-medewerker Charlotte Newman een rechtszaak aan bij de rechtbank van Washington, die Amazon beschuldigt van een systematisch patroon van discriminatie op basis van de kleur van haar huid en geslacht. En in juni beval de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) Amazon en Amazon Logistics om $ 61 miljoen te betalen nadat het Amazon Flex-chauffeurs niet het volledige bedrag aan fooien had betaald dat ze over een periode van twee en een half jaar van Amazon-klanten hadden ontvangen.

Amazon is misschien wel een van de meest succesvolle bedrijven ooit, maar is een cultuur van angst, discriminatie en een laserfocus op werknemersstatistieken iets waar we allemaal naar zouden moeten streven? Je zou hopen dat de meeste ondernemingen streven naar een sterke empathie met werknemers en een cultuur om het personeel te ondersteunen.